Castricum, 24 januari 2023
Van: Platform Dorpskern Castricum
Betreft: Voorstel raadsbesluit van 26 januari 2023, aangaande overweg Beverwijkerstraatweg / Levendig Dorpscentrum Castricum inclusief de ingebrachte amendementen over de korte en lange termijn.
Geacht College van BenW en Gemeenteraad van Castricum,
Ten aanzien van het voorstel raadbesluit van 26 januari zijn recent diverse amendementen en een motie op het raadsvoorstel ingebracht.
In deze brief reageren wij op deze amendementen en daarmee ook op het gehele voorstel.
Ondanks het feit dat de amendementen eventueel een stap in de goede richting zijn vragen wij nogmaals aan de Gemeenteraad en College het Raadsbesluit punt 2, van 15 november 2022 te verwerpen.
Een centraal uitgangspunt van ons platform is dat onze burgers meer geïnformeerd en betrokken moeten worden bij belangrijke besluiten. Dit houdt ook in dat alle relevante informatie tijdig beschikbaar is en burgers de kans hebben gekregen voorafgaand kennis te nemen van beleidsintenties en bij een voorgenomen besluit kunnen participeren. De gang van zaken bij het tot stand komen van dit raadbesluit lijkt dit principe met voeten te treden. Dit is voor ons een belangrijk motief om te vragen op dit moment niet tot besluitvorming over te gaan.
Daarnaast hebben wij de volgende opmerkingen.
Mogelijke besluiten korte termijn
– Wij willen terug naar de basis. Alle aanvullende voorstellen die impliciet aansturen op de in het oorspronkelijke voorstel voorgestelde knippen in de Dorpsstraat, de verzetsheldenbuurt en de Prinses Beatrixstraat door alleen deze straten te benoemen wijzen wij op dit moment af. Wij vragen ons af voor welke achterliggende problemen de voorgestelde oplossingen eigenlijk bedacht zijn. Wat is nu veiligheid en welke problemen zijn daarvan aantoonbaar? Welke data tonen dat aan? Wij hebben onvoldoende antwoorden gekregen op de vragen die hierover gesteld zijn.
– Voorstellen voor de afwikkeling van verkeersstromen zijn steeds zeer beperkt van scope. Er dient gekeken worden naar de verkeersafwikkeling in het gehele dorp. Natuurlijk springt de situatie binnen het gebied dat is omgeven door Stationsstraat, Mient, Ruiterweg, Torenstraat en ook de gehele oostkant van het dorp, in het oog.
– Wij missen een gedegen en gestructureerde inbreng van bewoners en ondernemers in de planvorming. De huidige inbreng lijkt ad-hoc. Zeker waar het gaat om beleid dat middels in haast ingebrachte amendementen wordt gestuurd
– Er wordt in planvorming of in amendementen gesuggereerd dat de verkeersstructuur in verzetsheldenbuurt verbeterd moet worden. Het is echter niet duidelijk wat het huidige probleem is met de afwikkeling van het verkeer in deze wijk
– De Beatrixsstraat, nu feitelijk, gezien het verkeer in deze straat, onderdeel van de hoofdwegenstructuur van Castricum lijkt niet geschikt hiervoor. Echter: Alle maatregelen in de plannen die de capaciteit van het hoofdwegen netwerk in Castricum lokaal verkleinen, verergeren de verkeersdruk elders. Daar ontstaan dat weer nieuwe bewonersgroepen. Een teken overigens dat bewoners voortdurend verrast worden door ontwikkelingen
– Wij vragen ons ten zeerste af of op dit moment of daadwerkelijk alle opties om het verkeer in en om de gemeente Castricum af te wikkelen zijn afgewogen en meegenomen in de besluitvorming.
– Afsluitingen of autoluw maken van straten en wijken zullen te allen tijde altijd het probleem verleggen naar weer andere wijken en straten; ’het waterbed effect’. In de plannen en besluitvorming zal dit effect voldoende gecompenseerd moeten worden. Dat wil eigenlijk zeggen: Zonder aanpassingen van de huidige ontsluiting van Castricum zijn verkeersaanpassingen niet mogelijk
– In het participatietraject moeten bewoners en ondernemers in alle binnen de plannen vallende wijken en buurten in de communicatie veel beter worden meegenomen dan tot nu toe gebruikelijk is
– Het is in onze ogen slecht beperkt mogelijk een onderscheid te maken tussen korte en lange termijn maatregelen. Er is een verband tussen korte termijn maatregelen en langdurige effecten.
Mogelijke besluiten lange termijn
Omdat de besluitvorming zich nu alleen lijkt te richten op een tweetal mogelijke oplossingen voor de afwikkeling van het verkeer, te weten behoud van een gelijkvloerse kruising aan de Beverwijkerstraatweg en de bouw van een tunnel stellen wij vast dat dit gegeven ook leidt tot een ‘tunnelvisie’
– De voorliggende oplossingen sturen bijna onvermijdelijk op beperking van verkeerstromen door knippen of genereren, zoals bij een tunnel, extra verkeer.
– Het is nog allerminst zeker dat een van de gekozen oplossingen niet leidt tot een voor de bewoners onaanvaardbare uitkomst
– De problemen rond de afwikkeling van het verkeer in geheel Castricum en in het bijzonder in het centrum blijven bestaan. Zoals gesteld: Afsluiting leiden tot een ‘waterbed’ effect van problemen
– Zonder goede oplossingen op het gebied van de ontsluiting van Castricum zal elk plan leiden tot meer ongewenst verkeer door de wijken en tot vreemde toeleveringsrouteringen.